23. 6. 2014

Jihomoravská organizace strany zelených spustila petiční akci adresovanou hejtmanovi Jihomoravského kraje, Michalu Haškovi, na podporu zachování nádraží v centru Brna. V současné době v Brně probíhá sběr podpisů pod petici za vyhlášení místního referenda o poloze nádraží, ke které se však ze zákona mohou připojit pouze obyvatelé města. My ale věříme, že obyvatelé Jihomoravského kraje, ale i další občané ČR, kteří do Brna pravidelně dojíždí, by měli mít možnost se vyjádřit také – odsun by se totiž dotknul především jich. Svůj zájem na modernizaci nádraží ve stávající poloze tedy mohou nyní hejtmanu Haškovi tlumočit skrze petici dostupnou na petičních stáncích v Brně a dalších obcích.

Chcete petici podpořit také? Vytiskněte si petiční arch, obejděte své známé a vyplněný arch pošlete někomu ze členů petičního výboru, kteří jsou uvedeni ve spodní části archu.

Proč zachovat nádraží v centru?

Z nedávné studie „Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno“, zpracované na objednávku SŽDC firmou IKP Consulting, vyplývá, že modernizovat nádraží ve stávající poloze je možné. Odsun nádraží by znamenal nutnost miliardových investic na vybudování nové infrastruktury, a posílení městské hromadné dopravy by si vyžádalo dalších 150 milionů korun ročně, jak uvádí Analýza variant přestavby železničního uzlu Brno z roku 2007.[1]

Vzhledem k tomu, že aktuální varianta odsunutého nádraží nepočítá s vybudováním tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky, prodlouží se doba cestování z regionu do Brna o 5–7 minut, a stejně tak je nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší. Proto se odsun nádraží bytostně dotkne i těch, kteří v Brně nebydlí, ale pravidelně do něj dojíždí. Zelení proto vyzývají hejtmana a zastupitelstvo Jihomoravského kraje, aby vyslyšeli přání těch občanů, kteří do Brna pravidelně dojíždí například za prací či studiem.

Stávající poloha brněnského hlavního nádraží je pro všechny výhodná: pěší dostupnost z centra je pohodlná, a obyvatelům města i těm, kteří do Brna dojíždí, šetří peněženky i zdraví – odsun nádraží z centra města by totiž nevyhnutelně vedl také ke zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity.

 

Poznámky:

[1] Jak uvádí studie „Orientační posouzení časové dostupnosti zdrojů a cílů cest ve variantách přestavby železničního uzlu Brno“, Říha, Košťál, červen 2007, zveřejněné zde: http://www.zelenebrno.cz/wp-content/uploads/2013/07/Textova_cast.pdf

autoři například uvádí, že:

–        počet zastávek brněnské MHD dosažitelných z hlavního nádraží bez přestupu se odsunem nádraží sníží na polovinu, ze 130 na 66;

–        průměrná časová dostupnost zastávek se odsunem nádraží prodlouží o 5-7 minut.