18. 11. 2024

V čem se Brno a Málaga podobá?
V obou se hodně řeší inovace a podnikavost, i když Málaga je v tom o trochu dál.
 
V čem se Brno a Málaga liší?
Málaga neutrácí 150 tisíc eur ročně za sezónní turistickou linku do Brna.
 
Více píše ve svém komentáři člen vedení jihomoravských Zelených Petr Novotný:
 
Pro příští roky byly oznámeny dvě nové pravidelné linky z Letiště Tuřany. Krajští a brněnští politici se předhánějí v přivlastnění zásluh, v pozadí zaznívá informace o mnohamilionové dotaci prostřednictvím společnosti Veletrhy Brno.
 
Každá z linek, jak do Říma, tak do Malagy, bude v roce 2025 dotována sumou 150 tisíc EUR, tedy necelých čtyř milionů korun. Smlouvy, na základě kterých bude suma vyplacena, nejsou zatím k dispozici. Není tedy jasné, zač budou Veletrhy Brno, tedy akciová společnost vlastněná Brnem, platit. Zřejmě to bude víceméně fiktivní reklama pro Brno či region, jak je to v případě společnosti Ryanair obvyklé. Druhá letecká společnost, AeroItalia, nejspíš převezme stejný model. Také není jasné, zda půjde o linky sezónní, jak by napovídala volba destinací, nebo celoroční. I v nejlepším případě tedy každá otočka letadla v Brně bude stát daňové poplatníky 45 tisíc korun. Co za to město získá?
 
Obě linky budou využívat primárně turisté, lety využije řádově několik tisíc z nich, kteří tento dárek jistě ocení. Budou mít dvakrát týdně spojení pro návštěvy věčného města Říma a slunečného pobřeží Costa del Sol. Významnou část kapacity dotovaných letů využijí cestovní kanceláře, což je běžný obchodní model. Naopak nelze očekávat výraznější efekt pro místní turistický ruch, obzvláště v případě Málagy. Pro velké akce, jako jsou ty motoristické, je kapacita dvou letů zanedbatelná.
 
Pokud jde o investice, podnikání a inovace, jakýkoliv přínos linky je nepravděpodobný. Italští investoři nepatří k hlavním tahounům jihomoravské ekonomiky, při všem respektu k výjimkám ve farmaceutickém průmyslu a potravinářství. Málaga je svým podnikatelským a inovačním prostředím spíše konkurentem. Navíc platí pravidlo, že za byznysem se nelétá podle nahodilého letového řádu a už vůbec ne o víkendu, ale podle potřeby, kterou umí Vídeňské letiště uspokojit mnohem efektivněji. Do Říma se odtud létá 6x až 8x denně, do Málagy až 4x denně. A navíc levněji.
 
Mnohem větší smysl pro obchod a podnikání dávaly dřívější, pohříchu neúspěšné, pokusy zajistit pro Brno každodenní spojení na některý z hlavních evropských leteckých hubů, ideálně s codesharovou smlouvou se síťovým přepravcem.
 
V tomto světle se dotování dvou turistických linek do nahodile vybraných destinací nezdá být rozumnou investicí, ale spíše čistým populismem.